Projekty

Fundusz solidarności z Ukrainą 2023-2024

Fundusz solidarności z Ukrainą pozwolił nam na zrealizowanie działań skierowanych do uczniów w polskich szkołach.

Uczestnikami byli zarówno uczniowie polscy jak i uczniowie z doświadczeniem migracji i uchodźstwa w dolnośląskich szkołach.

Celem projektu było:

  • Wzmocnienie kompetencji międzykulturowych uczniów I uczennic oraz nauczycielek i nauczycieli ze środowisk wielokulturowych;
  • Zapobieganie konfliktom w środowiskach wielokulturowych;
  • Wspieranie procesu integracyjno-adaptacyjnego pomiędzy społeczeństwem przyjmującym oraz uchodźcami i migrantami;
  • Wzmacnianie dobrostanu wszystkich uczestników życia w środowisku wielokulturowym, zarówno społeczeństwa przychodzącego i przyjmującego.

Projekt był realizowany poprzez następujące działania:

DZIAŁANIE 1

Warsztaty dla uczniów i uczennic ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych

Literackie – poznanie literatury oraz rozmowa nad zagadnieniami zgodnie z przygotowanym wcześniej planem klubu literackiego (np. obraz kobiety w literaturze, dziecko w literaturze itp.). Celem jest promowanie czytelnictwa, poznawanie literatury oraz promowanie kultury dyskusji. Poprzez to działanie uczestnicy poznają się i będą mogli wzajemnie się od siebie uczyć.

Kulinarne – warsztaty mają na celu wspólne przygotowanie potraw przez młodzież, a następnie wspólne biesiadowanie i rozmawianie o kuchni, jako o istotnym elemencie kultury każdego narodu. Warsztaty będą przeprowadzone z profesjonalnej przestrzeni, która stwarza możliwości przygotowania potraw oraz konsumowania ich. W tym celu nawiązano współpracę z profesjonalnym studiem kulinarnym.

Kulturoznawcze – warsztaty dla uczniów szkół podstawowych na temat różnorodności kulturowej. Warsztaty składają się z części edukacji edukacyjnej oraz plastycznej lub muzycznej, dzięki której łatwiej przekazać elementy kultury danego kraju. To działanie ma na celu uwrażliwienie młodych ludzi na różnorodność kulturową, a co za tym idzie na tworzenie przyjaznego miejsca nauki i pracy w środowisku wielokulturowym.

DZIAŁANIE 2

Warsztaty antydyskryminacyjne, których celem jest uwrażliwienie na takie zjawiska jak brak szacunku, tolerancji dyskryminacje drugiego człowieka. Każda grupa weźmie udział w 4- godzinnych warsztatach. Główne cele tego działania:

  • uwrażliwienie uczniów na problem dyskryminacji grup mniejszościowych;
  • zwrócenie uwagi jakie niebezpieczeństwo niosą za sobą takie zjawiska, jak: antysemityzm, ksenofobia, neonazizm itp.
  • skonfrontowanie uczniów z najgorszymi przejawami mowy nienawiści;
  • zainteresowanie uczniów problematyką praw człowieka;
  • Wzbudzenie aktywności związanej z przeciwdziałaniem dyskryminacji.

Efekty projektu:

  1. Wzmocnienie kompetencji międzykulturowych uczniów I uczennic oraz nauczycielek i nauczycieli ze środowisk wielokulturowych;
  2. Zapobieganie konfliktom w środowiskach wielokulturowych poprzez udział w warsztatach;
  3. Wsparcie procesu integracyjno-adaptacyjnego pomiędzy społeczeństwem przyjmującym oraz uchodźcami i migrantami;
  4. Wzmocnienie kompetencji miękkich uczniów i uczennic;
  5. Integracja środowiska wielokulturowego w placówkach szkolnych;

Projekt był realizowany w terminie 1 sierpnia 2023- 31 maja 2024, a jego realizacja była możliwa dzięki Fundacji Batorego.

Galeria zdjęć

Projekty zrealizowane

Nasi sponsorzy

Kontakt

Wrocławska Fundacja Edukacji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej Freya

fundacja@freya.org.pl

+48 602 177 158

+48 71 339 75 91

ADRES KORESPONDENCYJNY:
ul. Przyjaźni 34E/5
53-030 Wrocław

    Przejdź do treści