Uczestnikami byli zarówno uczniowie polscy jak i uczniowie z doświadczeniem migracji i uchodźstwa w dolnośląskich szkołach.
Celem projektu było:
- Wzmocnienie kompetencji międzykulturowych uczniów I uczennic oraz nauczycielek i nauczycieli ze środowisk wielokulturowych;
- Zapobieganie konfliktom w środowiskach wielokulturowych;
- Wspieranie procesu integracyjno-adaptacyjnego pomiędzy społeczeństwem przyjmującym oraz uchodźcami i migrantami;
- Wzmacnianie dobrostanu wszystkich uczestników życia w środowisku wielokulturowym, zarówno społeczeństwa przychodzącego i przyjmującego.
Projekt był realizowany poprzez następujące działania:
DZIAŁANIE 1
Warsztaty dla uczniów i uczennic ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych
Literackie – poznanie literatury oraz rozmowa nad zagadnieniami zgodnie z przygotowanym wcześniej planem klubu literackiego (np. obraz kobiety w literaturze, dziecko w literaturze itp.). Celem jest promowanie czytelnictwa, poznawanie literatury oraz promowanie kultury dyskusji. Poprzez to działanie uczestnicy poznają się i będą mogli wzajemnie się od siebie uczyć.
Kulinarne – warsztaty mają na celu wspólne przygotowanie potraw przez młodzież, a następnie wspólne biesiadowanie i rozmawianie o kuchni, jako o istotnym elemencie kultury każdego narodu. Warsztaty będą przeprowadzone z profesjonalnej przestrzeni, która stwarza możliwości przygotowania potraw oraz konsumowania ich. W tym celu nawiązano współpracę z profesjonalnym studiem kulinarnym.
Kulturoznawcze – warsztaty dla uczniów szkół podstawowych na temat różnorodności kulturowej. Warsztaty składają się z części edukacji edukacyjnej oraz plastycznej lub muzycznej, dzięki której łatwiej przekazać elementy kultury danego kraju. To działanie ma na celu uwrażliwienie młodych ludzi na różnorodność kulturową, a co za tym idzie na tworzenie przyjaznego miejsca nauki i pracy w środowisku wielokulturowym.
DZIAŁANIE 2
Warsztaty antydyskryminacyjne, których celem jest uwrażliwienie na takie zjawiska jak brak szacunku, tolerancji dyskryminacje drugiego człowieka. Każda grupa weźmie udział w 4- godzinnych warsztatach. Główne cele tego działania:
- uwrażliwienie uczniów na problem dyskryminacji grup mniejszościowych;
- zwrócenie uwagi jakie niebezpieczeństwo niosą za sobą takie zjawiska, jak: antysemityzm, ksenofobia, neonazizm itp.
- skonfrontowanie uczniów z najgorszymi przejawami mowy nienawiści;
- zainteresowanie uczniów problematyką praw człowieka;
- Wzbudzenie aktywności związanej z przeciwdziałaniem dyskryminacji.
Efekty projektu:
- Wzmocnienie kompetencji międzykulturowych uczniów I uczennic oraz nauczycielek i nauczycieli ze środowisk wielokulturowych;
- Zapobieganie konfliktom w środowiskach wielokulturowych poprzez udział w warsztatach;
- Wsparcie procesu integracyjno-adaptacyjnego pomiędzy społeczeństwem przyjmującym oraz uchodźcami i migrantami;
- Wzmocnienie kompetencji miękkich uczniów i uczennic;
- Integracja środowiska wielokulturowego w placówkach szkolnych;
Projekt był realizowany w terminie 1 sierpnia 2023- 31 maja 2024, a jego realizacja była możliwa dzięki Fundacji Batorego.
do nas
na Facebooku
na Facebooku
FreyaTV